Eilandbewoners - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Eilandbewoners - Reisverslag uit Brive-la-Gaillarde, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Eilandbewoners

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

23 Juni 2022 | Frankrijk, Brive-la-Gaillarde

Dag 16, 23 juni, Saint-Léonard-de-Noblat - Brive-le-Gaillarde. 111 km (totaal 1580), 1524 hoogtemeters. 25 graden, W2, met een enorme regen- en onweersbui

Waar komt toch het idee vandaan dat Fransen chagrijnig en bot zijn? Sommige van mijn vrienden zijn daarvan overtuigd, maar onze ervaringen zijn anders. Of hebben wij domweg geluk, en zijn we eilandbewoners in een zee van onverschilligheid?

We overnachtten van woensdag op donderdag in Saint-Léonard-de-Noblat bij Jonathan en Solaine, een jong stel dat vijf maanden geleden een chambre d’hôtes is begonnen. We slapen de nacht van donderdag op vrijdag in een voormalig klooster in Brive-la-Gaillarde. Het klooster is nu in gebruik als hôtellerie, en wordt gedreven door zes priesters en een handvol vrijwilligers.

Twee eilanden, en op beide is het goed toeven.

Solaine en Jonathan moeten het vak nog leren, maar zijn zo aanstekelijk enthousiast dat je hen vergeeft dat ze alleen water, thee en koffie schenken. Geen wijn bij het avondeten, zelfs geen cola of Orangina, en met een potje zelfgemaakte jam als enige broodbeleg bij het ontbijt. Zij voert het woord, in rad Frans en een aardig mondje Engels; een kwikzilverachtig meisje, met een twintig weken zwangere buik. Hij bereidt de maaltijd en ruimt de resten op, een stille kracht die uitsluitend zijn eigen taal spreekt. Gevraagd naar hun droom antwoordde Solaine dat ze graag schapen wil, en tien kippen, voor de eieren, een ezel en een geit. Geen woord over hun gasten, behalve dan dat ze graag pelgrims met een ezel zou willen ontvangen, en dat de eieren voor de logées zijn bedoeld.

De priesters en hun vrijwilligers runnen een professioneel hotel; een enclave van groen en rust aan de rand van de drukke stad. Sober, maar zeer verzorgd. En bij het eten schenken ze een heerlijke wijn.

Twee geweldige accomodaties. Met als extra attractie bij Solaine en Jonathan dat zij een eiland in de rivier La Vienne bezitten. Ik bracht er de namiddag door, met alleen de vissen en de vogels als gezelschap, terwijl Henk en Sjon de fles wijn soldaat maakten die we - met vooruitziende blik - zelf hadden meegenomen uit het stadje Saint-Léonard.

En dan zou ik bijna vergeten dat we vandaag onderweg twee uur moesten schuilen voor een enorme hoosbui, compleet met onweer en harde windstoten, in de garage van een vriendelijke Fransman, die ons heel gastvrij van koffie voorzag.

Vier eilanden van vriendelijkheid en gastvrijheid. Waar is die zee van onverschilligheid eigenlijk? Zijn we geluksvogels, of zijn we gewoon onoplettend?

• 24 Juni 2022 - 08:06

Jan Roel:

Ik heb dat vooroordeel tegen Fransen ook nooit begrepen. Het enige is dat wij botte, directe Nederlanders even moeten beseffen Fransen prijs stellen op omgangsvormen en dat we dus voor ons gevoel uiterst beleefd, correct en vriendelijk moet beginnen. En een beetje volhouden.

Mooi verhaal, fijne sfeer daar, heerlijk

• 24 Juni 2022 - 15:53

Jur :

Ik volg jullie al vanaf dag 1 en vond het wel eens tijd om ook even te reageren. Al die mooie beeldende verhalen van jou en je vrienden lezen als een boek! Bijgaande schaarse foto's, meer hoeft ook niet, completeren het beeld van de reis.
    Een boek, die ik eigenlijk liefst in één keer zou willen uitlezen. Maar ja, nu verheug ik me er elke ochtend weer op om, zodra ik wakker ben, allereerst de volgende hoofdstuk weer te lezen. Een hele fijne start van de dag! Voor jullie een onvergetelijk avontuur van afwisselend toch regelmatig flink afzien en vooral ook veel genieten. Volgens mij wel mooi in balans, hoop ik. Heel veel sterkte en ga vooral zo door!