Levenskracht - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Levenskracht - Reisverslag uit Pedrafita, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Levenskracht

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

11 Juli 2022 | Spanje, Pedrafita

Op weg naar Santiago. Dag 34, 11 juli, Rabanal del Camino - Pedrafita do Cebreiro, 91 km (totaal 2992), 1478 hoogtemeters, 37 graden, onbewolkt, NNW2.

Zondagavond kreeg ik bericht dat het snel slechter ging met mijn moeder. Haar overlijden leek opeens een kwestie van dagen, en niet meer van één of meer weken. Zou ik wel op tijd terug zijn om afscheid van haar te nemen? Een paar dagen geleden al hebben we een vlucht naar Nederland geboekt op donderdag 14 juli. Dat leek op tijd, met de kennis van toen. Maar gisterenavond niet meer.

Vanochtend heb ik een steen en veel tranen voor haar achtergelaten bij Cruz de Ferro. Die 1500 meter hoge berg beklommen we in de vroege ochtend. Het is een lange pelgrimstraditie een steen toe te voegen aan de berg die daar al ligt, en die daardoor elk jaar verder groeit. Die steen staat van oudsher symbool voor iets waarvan je je wilt verlossen - een zonde, of een andere zware last. Maar met de secularisering van de Camino nemen veel pelgrims de vrijheid een ander motief te kiezen bij de steen die zij op de berg leggen.

Tussen de stenen liggen foto’s, gedichten, liefdesverklaringen en hele kunstwerken.

Mijn moeder had niets met het geloof en weinig met traditie. Integendeel. Maar ik denk dat ze mij wel zou vergeven dat ik uitgerekend op die symbolische plek stilstond bij haar leven, en de grote betekenis die ze voor mij heeft gehad, en houdt.

Vanmiddag om even over half vier is ze overleden. Mijn pelgrimsreis gaat door. Donderdagavond ben ik weer thuis.

‘Als je ergens mee begint moet je het afmaken.’

Ik hoor het haar zeggen.

Dag lieve moeder, dank je wel voor alles, en voor je ongelooflijke levenskracht en strijdbaarheid. Tot gauw.


  • 11 Juli 2022 - 21:12

    Linda:

    Heel mooi

  • 11 Juli 2022 - 21:20

    Rommy :

    Heel veel sterkte Luuk, zo snel gaat het dan opeens. Ik hoop dat ze in vrede is gegaan. Mooi dat je op jou manier nu afscheid van haar neemt

  • 11 Juli 2022 - 21:58

    Gretha Leever:

    Met de tranen laten de vele herinneringen aan je moeder de vrije loop. Haar gewoonten, de vele anekdotes, de vele vanzelfsprekendheden. Zo blijft ze altijd bij je. Sterkte Luuk

  • 11 Juli 2022 - 22:03

    Djadi:

    Prachtig geschreven <3

  • 11 Juli 2022 - 22:37

    Douwien:

    Ach Luuk, wat verdrietig. Hoe oud of ziek ze ook zijn, je wilt je moeder gewoon niet verliezen. Goed dat jullie toch al besloten hadden donderdag naar huis te vliegen.
    Sterkte en hopelijk toch nog goede dagen samen op de fiets.

  • 11 Juli 2022 - 22:58

    Martha Hofstra:

    Gecondoleerd met het overlijden van jouw moeder . Heel veel sterkte gewenst nu je zo ver weg bent .

  • 11 Juli 2022 - 23:58

    Wim Zijlstra:

    Je moeder reisde met je mee, Luuk, en jij was bij haar.
    Dit is een bijzonder jaar, voor jou, voor jullie gezin.
    De verbondenheid wordt alleen maar sterker.
    Dat is een troost. Zeker ook voor je vader.
    Ik wens jullie graag veel goeds voor deze afsluitende week.

  • 12 Juli 2022 - 00:04

    Sita:

    Wat verdrietig, Luuk, dat het nu toch zo snel gebeurd is. Veel sterkte, deze laatste fietsdagen en straks thuis.

  • 12 Juli 2022 - 04:12

    Je Vader:

    Luuk,
    We hebben samen verdriet en nemen met elkaar zaterdag afscheid van de moeder die ik altijd Kikker noemde.

  • 12 Juli 2022 - 08:35

    Noortje:

    Gecondoleerd Luuk. Wat ontzettend verdrietig om je moeder te verliezen en geen persoonlijk afscheid hebt kunnen nemen. Wat stoer dat je doorfietst. Veel sterkte.

  • 12 Juli 2022 - 09:10

    Henny:

    Gedenken op zo'n bijzondere plek.......
    Geregeld schreef je over je moeder, maar vast vaker was zij onderweg in je gedachten, zij reisde met je mee. Dat zal zo blijven.
    Meer dan ooit ben je verbonden met haar, met je vader en het gezin waar je bij hoort.
    Zij waren er toen je ziek was, zij waren er onderweg en verwachten je. Met elkaar
    nemen jullie afscheid zaterdag: fiets veilig, je bent onderweg naar waar je wilt zijn.
    Ik wens je heel veel sterkte toe.







  • 12 Juli 2022 - 12:14

    Cunera:

    Och Luuk, wat verdrietig, gecondoleerd! Je schrijft zo liefdevol over haar, het zal een groot gemis zijn. Goede terugreis en sterkte.

  • 12 Juli 2022 - 13:10

    Mieke:

    Afscheid van je moeder, afscheid van je reis. Sterkte Luuk en liefs, Mieke

  • 12 Juli 2022 - 22:29

    Elze:

    Lieve Luuk, gecondoleerd. Je moeder heeft vol vertrouwen gehad in jou en jij in je moeder - dat je elkaar hebt laten gaan. Sterkte met de laatste etappe, met de terugreis en met het afscheid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 47698

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: