Wonderbaarlijk - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Wonderbaarlijk - Reisverslag uit Rocamadour, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Wonderbaarlijk

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

24 Juni 2022 | Frankrijk, Rocamadour

Dag 17, 24 juni, Brive-le-Gaillarde - Rocamadour. 57 km (totaal 1637), 947 hoogtemeters. 23 graden, W2, zon en buien

Hoe vaak ben ik al in Rocamadour geweest, de historische pelgrimsplaats in het departement Lot? Of eigenlijk moet ik zeggen: bij Rocamadour? Zeker tien keer, in de jaren negentig en aan het begin van de 21e eeuw. In het stadje zelf was ik nog maar een enkele keer.

Bij Rocamadour bezochten we destijds jaarlijks het roofvogelpark Rocher des Aigles. Daar vergaapten we ons aan de vlucht van arenden en van de Andescondor, en liepen kleinere roofvogels over de hoofden van onze kinderen.

Vandaag was ik er voor het eerst als pelgrim. En nu in de middeleeuwse stad en in de basiliek de Notre-Dame. Hier zijn volgens de overlevering veel wonderen verricht. Pelgrims komen er al eeuwenlang, om boete te doen voor hun zonden, en om een bewijs op te halen voor het voltooien van hun pelgrimage - zoals wij elke dag een stempel laten zetten in ons pelgrimspaspoort.

Ik geloof niet in wonderen, maar deze 24e juni is voor mij een bijzondere dag. Ik heb er dagen naar uitgekeken.

Drie maanden geleden, op 24 maart, werd ik geopereerd aan kanker aan mijn endeldarm.

De Notre Dame is een indrukwekkende, donkere kerk, vol zoete geuren. De omgeving nodigt uit tot bezinning. Ik ging in een kerkbank zitten en nam de tijd om tot me te laten doordringen wat ik in de eerste maanden van dit jaar heb meegemaakt. Het ontroerde me, en het gaf rust. Ik voelde hoe moe ik was, na de zeventiende opeenvolgende fietsdag - de zwaarste tot nu toe. En ik telde mijn zegeningen: hoe bijzonder is het dat ik hiertoe in staat ben, en het me kan veroorloven deze pelgrimsreis te maken, zo kort na mijn operatie?

Op dat moment voelde ik mijn mobiele telefoon trillen. Een bijzonder dierbaar iemand vroeg me via Whatsapp hoe het ging, in het algemeen, en met mijn lichamelijke ongemakken in het bijzonder.

In wonderen geloof ik niet, maar dit was een wonderbaarlijk goed getimed bericht. En wat nog mooier is: het gaat eigenlijk behoorlijk goed.


  • 24 Juni 2022 - 22:18

    Carla Van Der Linden :

    Topperrr s :-))
    Mooi ! Respect

  • 24 Juni 2022 - 23:09

    Wim Zijlstra:

    Ik zie het allemaal voor me, Luuk, en voel met je mee. Bijzonder.

  • 25 Juni 2022 - 00:26

    Karin:

    Wat een mooi eerlijk verhaal Luuk.
    Veel succes,
    Deze tocht fietsen er veel mensen in gedachten met jullie maar speciaal met jou mee!!!

  • 26 Juni 2022 - 07:19

    Elze :

    Mooi (in het) moment Luuk. Waardevol leven

  • 26 Juni 2022 - 08:24

    Jorit:

    Heel mooi Kuul!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 47712

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: