Alleen op de wereld - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Alleen op de wereld - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Alleen op de wereld

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Juni 2022 | Frankrijk, Vézelay

Dag 11, 18 juni, Escolives-sur-Camilles - Saint Père, 52 km (totaal 1096). 38 graden, ZO2

In de loop van Hector Malot’s prachtige verhaal Alleen op de wereld wordt Remi liefdevol opgenomen aan boord van het schip De Zwaan. Mevrouw Milligan, een Engelse dame, ontfermt zich over hem, en gelijktijdig ontfermt Remi zich over haar ziekelijke zoon Arthur. De twee worden dikke vrienden, en komen elkaar later weer tegen, maar dat zal ik hier niet verder verklappen.

Remi, Arthur en mevrouw Milligan varen met De Zwaan over het Canal de Midi. Dat ligt veel zuidelijker dan het Canal du Nivernais, dat de Seine verbindt met de Loire en begint in Auxerre, en waar wij vandaag twintig kilometer langs fietsten. Maar in mijn verbeelding reisde Remi met zijn vriend en diens moeder langs het Canal du Nivernais. Zo moet het eruit hebben gezien toen Malot zijn boek schreef, aan het einde van de 19e eeuw: stil, groen, vredig en sprookjesachtig.

In het Canal du Nivernais zag ik negen jaar geleden een vis zo groot als een duikboot - vermoedelijk een meerval. Ik hoopte op een weerzien met de reuzenvis, en wilde hem graag aan Henk en Sjon laten zien. Daarom reden we stapvoets langs het kanaal, van de ene schilderachtige sluis naar de andere, turend over het water. Dat paste bij temperatuur van vandaag, die tot 38 graden opliep.

We zagen de meerval niet. Wel een handvol motorkruisertjes en een scheepje dat misschien wel op De Zwaan leek. Het was betoverend mooi en zinderend heet. Zet drie oude mannen op een fiets met veel versnellingen, en geheid dat ze steeds sneller gaan rijden, tot aan de grens van hun fysieke kunnen. Vandaag fietsten we op ons dooie akkertje, de handen op het stuur, nu eens in gedachten verzonken, en dan weer keuvelend over van alles en nog wat. Bij elke derde sluis stapten we af om foto’s te maken. We leken wel echte pelgrims!

Henk en ik bezochten daarna de basiliek van Vezelay, die bovenop een heuvel ligt, als een onneembare burcht. Daarvoor moesten we voor de tweede keer vandaag naar dit historische pelgrimsoord. Want ons hotelletje ligt twee kilometer verderop, en daar dropten we eerst onze spullen.

En ik ging nog een derde keer, terwijl Henk en Sjon een biertje dronken. Dat kwam zo: in de basiliek zagen we de aankondiging van een pianoconcert, vanavond, met na afloop een lezing over de Camino naar Santiago de Compostela - in Frankrijk Le Chemin geheten.

De lezing is voor mij vast en zeker wat hoog gegrepen. Maar een pianoconcert op deze plaats, dat kan ik niet laten lopen. Daarvoor ben ik op weg naar Santiago. Vanavond een paar uur alleen op de wereld.

• 19 Juni 2022 - 00:15

Winnie:

“Sans famille”… ?
    Maar met elkaar, en … de muziek. Wow, dat moet een heerlijke dag geweest zijn..!
    Fietsen jullie ook wel met eigen muziek of podcasts op je oren?

• 19 Juni 2022 - 01:37

Elze:

Heb je de vinger van Maria Magdalena ook gezien in de basiliek in Vezelay?

• 19 Juni 2022 - 17:26

Wim Zijlstra:

Een pianoconcert, Luuk! Wat een luxe.
    Vezelay: dan heb je toch het hoogtepunt bereikt, als Pelgrim en schoonheidsminnaar? Ik zou keren, bergaf, regelrecht naar de Westerplan (Schiermonnikoog) en de lepelaars...
    We zagen en hoorden er ook een leeuwerik: een complete voorstelling, hoger en hoger, en maar zingen. Weet je nog dat we ('om de west') de strandleeuweriken zagen, stilletjes, aards?
    Kom terug!
    (ik moest vanwege het uitje naar Schier drie x drie verslagen lezen...)