Keuzes maken - Reisverslag uit Villacelama, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Keuzes maken - Reisverslag uit Villacelama, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Keuzes maken

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

09 Juli 2022 | Spanje, Villacelama

Op weg naar Santiago. Dag 32, 9 juli, Frómista - Villacelama, 104 km (totaal 2809), 512 hoogtemeters, 32 graden, onbewolkt, O2.

We zouden met ons drieën naar Santiago de Compostela en nog honderd kilometer verder, naar Finisterre - het einde van de wereld.

Het pakt iets anders uit.

Sinds een week fietsen Henk en ik getweeën, nadat Sjon vanaf de Col de Somport is teruggekeerd naar huis. Vandaag heb ik besloten in Santiago te stoppen en af te zien van het retourtje Finisterre, aan de Atlantische kust. Ik wil bij m’n familie zijn, in de laatste levensfase van mijn moeder. Nog langer weg blijven voelt als in de steek laten.

Henk begrijpt dat, en daar ben ik hem dankbaar voor. Nu moet hij beslissen of hij alleen doorgaat naar het magische Finisterre, of samen met mij terug gaat naar Groningen.

Zo maken we lastige keuzes, Sjon, Henk en ik. Voor onszelf, en voor elkaar.

Dat doet iedereen natuurlijk, elke dag, maar op zo’n lange pelgrimsreis heb je wat meer tijd om erbij stil te staan, en het met elkaar te bespreken.

Het betekent dat we samen nog vier fietsdagen voor de boeg hebben, bij leven en welzijn. We weten dat plannen niet altijd uitkomen, maar we mikken erop woensdag aan te komen in Santiago.

Het beloven vier hete dagen te worden, met temperaturen die oplopen tot tegen de veertig graden. De hoogvlakte laten we zondag achter ons. Maandag gaan we weer de bergen in.

• 09 Juli 2022 - 18:23

Elze :

Liefdevol besluit Luuk

• 09 Juli 2022 - 21:46

Henny:

Deze reis zal door heel veel dingen bij jullie voor altijd in het geheugen zitten, maar zeker ook doordat jullie nu alledrie een keuze hebben moeten maken, moeilijk, nodig en verbindend.