Hij verdwaalde nooit - Reisverslag uit Escolives-Sainte-Camille, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Hij verdwaalde nooit - Reisverslag uit Escolives-Sainte-Camille, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Hij verdwaalde nooit

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

17 Juni 2022 | Frankrijk, Escolives-Sainte-Camille

Dag 10, 17 juni. Troyes - Escolives-Sainte-Camille. 98 km (totaal 1045), onbewolkt, 35 graden, NO2.

Het wordt nu écht warm. De thermometer gaf 35 graden aan, en morgen komen er nog een paar graden bij. We staan eerder op (vandaag) of fietsen minder ver (morgen).

Vandaag arriveerden we al voor drie uur in de Chambres d’Hotes die we hebben gevonden in de onvolprezen gids van Clemens Sweerman. Een wijngoed vlak onder Auxerre, met riante kamers en een zwembad, voor een schappelijke prijs. Wat een luxe, na negen dagen tot diep in de middag fietsen!

Vier jaar geleden vond ik ook zo’n adresje, meer westelijk in Frankrijk, op een andere pelgrimsroute. Ook die route had Clemens Sweerman te boek gesteld. Hij overleed dat jaar, vlak voor Sjon en ik op de fiets naar Santiago stapten, in juni 2018.

In dat dorp logeerde ik in een prachtige villa in Jugendstilstijl. Een oude dame verhuurde een paar kamers in haar schitterende huis. Naar zulke adressen adressen zoek je vergeefs met apps als Booking of Trifago, die uitsluitend confectie aanbieden. Ik vertelde de oude dame enthousiast over Clemens Sweerman, en zijn pelgrimsgids voor fietsers.

Haar gezicht betrok. Hij was het jaar ervoor bij haar te gast geweest, samen met zijn vrouw, en had zich buitengewoon kritisch opgesteld.

‘Maar hij beval uw adres wél aan,’ zei ik. ‘En zo heb ik u gevonden.’

Het overtuigde haar niet. Ze mocht Sweerman niet, zoveel was duidelijk.

Morgen hebben we weer iets geboekt uit zijn gids. Ik kijk er weer naar uit, en vind op het internet een in memoriam. ‘Clemens Sweerman, fietspelgrim van het eerste uur’, was de kop boven het verhaal. ‘Hij verdwaalde nooit,’ luidde de eerste zin.

Wij verdwalen geregeld, zijns ondanks, maar uiteindelijk vinden we altijd onze weg, vaak omdat we zelf iets bedenken, maar ook geregeld dankzij hem.

Vanavond proosten wij op zijn nagedachtenis. Ik ben benieuwd naar de wijn. Het wijngoed schijnt uitstekende Bourgogne te maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 47514

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: