Om stil van te worden - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Om stil van te worden - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Om stil van te worden

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

16 Juni 2022 | Frankrijk, Troyes

Dag 9, 16 juni Vitry-le-François - Troyes. 81 km (totaal 947). 30 graden, onbewolkt, NO2.

Vandaag reden we opnieuw tientallen kilometer over het Franse boerenland. Door de eindeloze velden van de Champagne. Net als gisteren kwamen we meer dan 60 kilometer geen winkel, café of school tegen. We waren erop voorbereid en hadden extra water en proviand ingeslagen. Na 62 kilometer dronken we eindelijk koffie, in het dorp Charmont-sous-Barbuise. De plaatselijke boulangerie is dicht, naar het lijkt voorgoed, al liggen er in de gesloten etalage een paar verweesde broodjes te bakken in de zon. Maar het café is open, en de vriendelijke serveerster schenkt ons opgewekt een grand café au lait.

Charmont is een dorp als tientallen andere dorpen in de Champagne. De meeste woningen zijn verlaten, de luiken dicht. In bijna alle andere huizen wonen oude mensen, die er hun laatste dagen slijten. Charmont-sous-Barbuise is alleen iets groter dan de dorpen in de 60 kilometer ervoor. Daar sloot de laatste bakker en de laatste epicerie al veel eerder.

Het landschap van de Champagne is groots en overweldigend. Eindeloze, glooiende graanvelden vullen de blik van de fietser, van links naar rechts en tot aan de horizon. Immense graansilo’s stemmen de reiziger nederig. Ik maak een foto van mijn fiets naast zo’n silo. Hij valt er volledig tegen weg: het is een nietig ding.

En wij, oude mannen, hebben dat imposante landschap bedwongen op onze tweewielers, in de verschroeiende zon. Dat stemt dan weer heel tevreden.

Dan vertelt Henk dat Nederlandse kranten schrijven dat elke dag een Franse boer zelfmoord pleegt. Het zijn er zelfs veel meer, zie ik, als ik erop google. Jaarlijks 500 tot 600.

Veel Franse boeren wonen in de Champagne. De Champagne is hét landbouwgebied van Frankrijk.

Daar zijn we even stil van.

• 16 Juni 2022 - 22:42

Henny:

Ik hou van die eindeloosheid om door te reizen, maar dat het op een fiets wel iets anders is, dan vanuit een bus...........
    Maar kennelijk ook weer iets anders dan om er te wonen en onder die brandende zon te werken.

Wegtrekkende bewoners, de eenzaamheid voor de achterblijvers en dan het gevolg: zoveel zelfmoorden per jaar in dit gebied.

Morgen maar weer ook de schoonheid beleven van het land, jullie tocht, samen.

• 16 Juni 2022 - 22:45

Ruud:

Het echte leven kan nu beginnen. Lekker temperatuurvoeler en je fietst richting Chablis. Dat moet een fijn vooruitzicht zijn.
    Sterkte morgen.

• 17 Juni 2022 - 00:06

Karin:

Wat een landschap en eenzaamheid.
    Hoop dat de mensen in de derde wereld ook nog een beetje van dit graan kunnen meepikken.
    En?? Hadden de Pelgrims vroeger ook nooit een rustdagje?
    Veel succes! Take care.

• 18 Juni 2022 - 21:50

Ciska :

Ha die Luuk.
    Ik lees trouw en met veel
    plezier de verhalen van Henk en dacht pas later dat jij vast ook zou schrijven. Vanuit twee perspectieven fiets en geniet ik een beetje mee. Goed reis verder!