Smeltend asfalt - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Smeltend asfalt - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Smeltend asfalt

Blijf op de hoogte en volg Luuk

15 Juni 2022 | Frankrijk, Vitry-le-François

Dag 8, 15 juni, Dun-sur-Meuse - Vitry-le-François. 117 km (totaal 866), 31 graden, NO2.

We hebben er acht dagen op moeten wachten, maar vandaag beleven we onze eerste echt warme dag. Ruim dertig graden, en een zuchtje lauwe rugwind uit het noordoosten. Eerst nog langs de eindeloze slagvelden van de Eerste Wereldoorlog, en daarna door de Champagne, de graanschuur van Frankrijk. De schaal is on-Nederlands: tientallen kilometers met gerst, rogge, tarwe en een enkel veld met zonnebloemen. Geen druiven overigens. Die houden we tegoed. Zeventig, tachtig kilometer zonder winkel, school of restaurant, en dorpen waar driekwart van de huizen onbewoond is.

Her en der een paar losse windmolens, van een ouder model. Af en toe een auto of vrachtwagen die voorbij rijdt, maar vooral leegte. Van het overweldigende soort. Je voelt je nietig in deze immense ruimte.

In Varennes-en-Argonne kopen we chocoladebroodjes, bananen en water bij de Carrefour, de supermarkt die de plaatselijke bakker en slager heeft vervangen, jaren geleden al. Pas in Vitry-le-François, tachtig kilometer verderop, kunnen we onze volgende boodschap doen.

Onderweg stoppen we een paar keer om te eten en te drinken, ons in te smeren en onze stramme beenspieren te ontspannen. Sjon rijdt het laatste stukje een alternatieve route. Hij wacht ons op in het hotel, een biertje losjes in de hand.

‘Zijn jullie daar eindelijk?’ begroet hij ons.

Sjon is sneller. Maar zou hij onderweg ook dat geluid hebben gehoord en die geur hebben geroken? De geur en het geluid van smeltend asfalt?

• 16 Juni 2022 - 11:25

Lotte:

Mooi pap! Succes met de hitte :)
    Het wordt morgen in Groningen 27 graden dus ik kan een beetje meevoelen (zij het vanuit een hangmat in de schaduw ipv op een fiets over smeltend afvalt). Liefs!