Vredig - Reisverslag uit Dun-sur-Meuse, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Vredig - Reisverslag uit Dun-sur-Meuse, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Vredig

Blijf op de hoogte en volg Luuk

14 Juni 2022 | Frankrijk, Dun-sur-Meuse

Dag 7, Bogny-sur-Meuse - Dun-sur-Meuse. 111 km (totaal 749). 25 graden, zonnig, NW3

Het nieuws volgen we minder intensief dan anders, als we thuis zijn. Vooral korte berichten, over de stikstofproblematiek, voetbal en de oorlog in Oekraïne. Ik las over het aantal doden daar. Niet precies te zeggen, oordelen de deskundigen, maar het moet in de tienduizenden lopen.

Vandaag reden we een stuk langs de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. Bij plaatsen als Sedan en Verdun werd vier jaar gevochten en vielen honderdduizenden doden, aan beide zijden. In totaal kostte de Eerste Wereldoorlog 17 miljoen mensenlevens, vertelt Wikipedia, waarvan bijna de helft burgers. Het zijn onvoorstelbare aantallen.

In elk dorp staan monumenten die de slachtoffers gedenken. Wij stonden een tijdje stil bij de ijzeren brug over de Maas bij Flize.

Die werd in 1914 door de Fransen opgeblazen, en twee jaar later door de Duitsers hersteld. Inmiddels is Flize al heel lang Frans gebied. Het gebied maakte een zeer vredige, ietwat slaperige indruk. We zien veel fietsers, en op het water af en toe een motorkruisertje, met meestal een oudere man achter het stuur. Een leeftijdsgenoot, zeg maar.

Borden met foto’s en teksten herinneren aan die tijd. Uitsluitend in het Frans. De overwinnaar bepaalt, en de Fransen zijn een trots volk.

Hoe zou de slag om Severodonetsk over honderd jaar worden herdacht? En in welke taal?

• 14 Juni 2022 - 22:57

Jan Roel:

Die oorlogen werken zó lang door.