Gewasbescherming - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Gewasbescherming - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Gewasbescherming

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

10 Juni 2022 | Nederland, Venlo

Dag 3, Hummelo - Venlo, 99 km (totaal 311), 21 graden, zwaarbewolkt, ZW 3.

Op de dag dat het kabinet zijn stikstofplannen presenteerde, fietsten wij van de Achterhoek door Duitsland naar Venlo. We staken de Rijn over en passeerden plaatsen als Emmerich, Kleve en Goch, en het indrukwekkende Schloss Walbeck. In de oude pelgrimsstad Kevelaer brandde Henk een kaarsje en kregen we een stempel in ons pelgrimspaspoort.

Onderweg veel bos en historische landgoederen, een paar drukke en lawaaiige wegen, en gelukkig ook mooie landweggetjes, en fietspaden. En veel tuinbouwgronden. Akkers en kassen. De Duitse boeren hebben hier een groot deel van hun tuinbouwgronden geplastificeerd. Ze verbouwen er asperges, tuinplanten en heide, in kleine potjes, op onafzienbare percelen.

Grote machines met reusachtige sproeiarmen kropen over de vlakte en passeerden ons op een paar meter afstand.

We hielden onze adem een paar keer in. Dat gif krijg je liever niet in je longen. Of zouden de boeren zeggen dat ze hun en onze gewassen beschermen? En zit er ook stikstof in dat landbouwgif?

Vlakbij het monumentale Schloss Walbeck stuiten we op de restanten van een modern tuinbouwbedrijf. Een sproeimachine ligt wel te roesten aan de rand van een verlaten plastic vlakte. Privatbesitz, vermeldt een bordje. Betreden is verboden, ook voor honden. Ik maak een foto.

• 10 Juni 2022 - 21:28

Wim Zijlstra: