Navigeren - Reisverslag uit Hummelo, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Navigeren - Reisverslag uit Hummelo, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Navigeren

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

09 Juni 2022 | Nederland, Hummelo

Dag 2, 9 juni, Hasselt - Hummelo. 102 km (totaal 212), 20 graden, halfbewolkt, NW 3.

Hoe zou een middeleeuwse pelgrim de weg naar Santiago de Compostela hebben gevonden?

Ik weet het niet. Misschien door gewoon naar het zuiden te lopen, en voorbij de Pyreneeën de zonsondergang tegemoet. Eén ding weet ik wel: hij - gingen vrouwen ook op pelgrimsreis? - had geen kaart, laat staan een mobiele telefoon met Google Maps of MapsMe. En ook geen fiets met dertig versnellingen. Hij liep, op hoop van zegen, en vaak liep het slecht af. De kerkhoven langs de Camino liggen vol dode pelgrims die onderweg zijn bezweken.

Henk, Sjon en ik hebben een betere uitgangspositie. Maar dat maakt het niet noodzakelijk eenvoudiger. Wij hebben te véél keuzemogelijkheden.

Als Sjon dan even het spoor bijster is zoekt hij zijn heil bij Google Maps.

Henk gelooft in MapsMe, dat een fijnmazig overzicht van wegen, stegen, karrensporen en paden op zijn mobiele telefoon tevoorschijn tovert.

Persoonlijk ben ik meer van het papier. Je zoekt wat langer en je staat wat vaker stil, maar dan bepaal jij zelf waar je langs wilt, en niet een domme applicatie, die het vermogen na te denken uitschakelt. Bovendien kun je je over een kaart buigen, en dat nodigt uit tot een goed gesprek.

Die drie stijlen schuren af en toe. Dan wil Sjon de snelste route, die meestal over een industrieterrein voert, of langs een snelweg. En dan staat Henk erop werkelijk álle verharde sporen in een binnenstad te proberen, langs elke kerk en iedere ruïne. Zijn navigatiesysteem is nog gratis ook - alleen dat al is voor Henk een reden er de voorkeur aan te geven.

Voor een kaart hebben ze geen geduld, deze goede vrienden. Ze zijn met pensioen, maar ze hebben altijd haast.

Toen we vanochtend het centrum van Zwolle drie keer hadden doorkruist liep Henks computer vast.

Sjon had de moed al veel eerder opgegeven. Deze man van het platteland verdwaalt in elke stad.

Ik wilde mijn vrienden niet voor het hoofd stoten, en was ook een beetje bang voor ouderwets te worden versleten. We waren al zeker tien keer langs bordjes van de ANWB gereden, die fietsers naar Olst, Wijhe en zelfs verder wezen, maar ik durfde er niet over te beginnen.

Henk en Sjon zagen alleen hun stuur.

De elfde keer waagde ik het erop.

‘Kijk, een bordje!’ riep ik blijmoedig. ‘Olst en Wijhe staan erop!’

De rest van de dag volgden we borden en de knooppunten van de ANWB. Het werd een prachtige tocht. Windje mee, ook dat nog, en aangenaam warm.

Hoe die middeleeuwers het deden?

Maar wij komen er wel!

• 09 Juni 2022 - 21:21

Wim Zijlstra:

Het is nu al spannend of jullie er komen en, in alle verscheidenheid, toch als drie-eenheid!
    Net begonnen en nu al de lezer boeien. Komt het wel goed?
    Ik kijk uit naar morgen!

• 09 Juni 2022 - 22:27

Karin:

Ik dacht hetzelfde, o jee nu al discussie. Eigenlijk goed om te lezen. Ook op de boot navigeren we veel digitaal,maar hebben nog wel papieren versies van kaarten aan boord.
    Toch maar weer eens oefenen, de theoretische navigatiecursus is best al weer lang geleden.
    Dus Luuk, jij met je kaarten komt er in ieder geval. Veel succes!!!

• 09 Juni 2022 - 22:38

Thecla Goossens:

Er gaat niets boven papier en de ANWB :-)
    Leuk om jullie zo te volge

• 10 Juni 2022 - 12:18

Rein Hajema:

Als je weet via de zon- als ie schijnt- waar het zuiden ligt, kom je al een beetje in de goede richting…
    Wens jullie veel zon toe.

• 11 Juni 2022 - 07:27

Linda:

Niets mis met de ouderwetse kaart. Heb ook al die apps ook voor op het water maar papier en bebording geven net dat extra. Net als vreemde valuta. Helaas ook niet vaak meer in Europa. Zo kon je je nog eens rijk rekenen. Succes, ik hang aan jullie wielen.