Leven in luxe - Reisverslag uit Berg en Dal, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Leven in luxe - Reisverslag uit Berg en Dal, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Leven in luxe

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

25 Juni 2024 | Nederland, Berg en Dal

Dag 6, Zwolle - Berg en Dal

102 km (623)

Het was vandaag warmer dan gisteren: tegen de 30 graden. Het viel mij niet mee. Vooral aan het begin van de middag, op het warmst van de dag, kostte het moeite om de benen goed rond te krijgen. Slecht geslapen, te weinig gedronken en te vet gegeten, dan krijg je dat.

Vanochtend ging het nog prima. Henk en ik namen in Zwolle afscheid van Sjon en zetten vol goede moed koers in zuidelijke richting. Maar tussen Apeldoorn en Arnhem sloeg de vermoeidheid toe.

In die omgeving, om preciezer te zijn: in de buurt van Hoenderloo, kwamen we een groep militairen tegen. Met zware rugzakken bepakt liepen ze in gevechtstenu over het hete asfalt. De voorsten in een stevige looppas, de rest van de groep in wandeltempo. Hoeveel zullen het er geweest zijn? Een stuk of vijftig, verspreid over een afstand van een paar honderd meter. Op twee na allemaal mannen, van een jaar of twintig, vijfentwintig. In de achterste gelederen liepen twee jonge vrouwen. Stuk voor stuk beroepsmilitairen. Dienstplichtigen kennen we niet meer in Nederland: deze jonge mensen hebben gekozen voor een leven als militair.

De hardlopers in de kopgroep lachten, alsof het ze geen moeite kostte. Daarachter ernstige gezichten. Maar allemaal zagen ze er goed uit: weldoorvoed, een beetje bezweet, en net naar de kapper geweest. Een beetje surrealistisch: leven in luxe, en trainen voor een oorlog.

M’n gedachten dwaalden af naar Memphis Depay, met z’n kunstige vlechten en de sterretjes op z’n schedel. Hij schenkt een flink deel van zijn vermogen aan dove en blinde kinderen in Ghana, las ik ergens. En ergens anders las ik dat hij voor de wedstrijd tegen Frankrijk een kapper had laten invliegen, voor een kleine aanpassing in zijn haartooi. Wat zou zoiets kosten?

En toen dacht ik aan de oorlog in Oekraïne, waar jonge mannen bij duizenden worden afgeslacht aan het front.

Daarna reden we verder, in de richting van Arnhem en Nijmegen, door welvarende dorpen en weelderige landerijen. Langzaam maar zeker voelde ik me weer wat beter. We eindigden in een hotel in Berg en Dal, op een steenworp afstand van de Heilige Landstichting, het dorp dat onlosmakelijk is verbonden met Dries van Agt.

Als scholier en student vond ik Van Agt een nare, foute man. Maar ik ging hem steeds leuker vinden. En nadat ik het interview had gezien dat Jeroen Pauw in 2015 met hem had opgenomen en dat begin dit jaar posthuum werd uitgezonden vond ik hem erg sympathiek.Van Agt was bovendien een echte fietser.

Depay scoorde vanavond, maar het mocht niet baten. Verliezen van Oostenrijk, zelfs dat kan tegenwoordig.

Maar nu de schemering invalt voel ik me weer als herboren. Morgen komen er nog een paar graden bij. Wat een luxe dat ik dan weer een mooi stuk mag fietsen!


  • 25 Juni 2024 - 23:28

    Elze:

    Hopelijk slaap je beter Luuk. Pak de relatieve koelte van de ochtend. Een middagdutje onder een boom op het heetst van de dag. Wij gaan donderdag naar Augsburg. Met de auto en airco. Sorry [e-1f62c]


  • 30 Juni 2024 - 11:12

    Emile :

    Mooi stuk pap!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 54132

Voorgaande reizen:

23 Mei 2024 - 15 Juli 2024

Oude mannen op de fiets: cycling apart together

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: