De juiste afslag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu De juiste afslag - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

De juiste afslag

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

26 Mei 2024 | Nederland, Groningen

Oude mannen op de fiets. Dag 4, Düther Schleuse - Groningen

93 km (406)

Ha Sjon,

Bij leven en welzijn ben jij Koblenz vanmiddag gepasseerd en zit je nu in de buurt van Mainz. Ik hoop dat je beter hebt opgelet dan ik een paar jaar geleden. Toen nam ik in Koblenz op weg naar Hongarije de verkeerde afslag: rechtsaf. Pas na een half uur ontdekte ik dat ik stroomopwaarts langs de Moezel reed, in plaats van langs de Rijn. Ook mooi, maar Istanbul is dan wel heel ver weg.

Henk en ik zijn weer thuis, in Groningen. De zon en de wind waren ons net als gisteren gunstig gezind; het was heerlijk ontspannen fietsen. Hele stukken rechtuit en af en toe een beetje bijsturen naar links en naar rechts, je kent dat wel. Toch voelt het een beetje ongemakkelijk om thuis te zijn.

“Nu al terug?”

Ik hoor het vrienden en bekenden al vragen de komende dagen. En dan moet ik steeds uitleggen dat Henk en ik jou alleen een eindje op weg hebben geholpen, en dat wij pas op 24 juni verder reizen. Vanuit Groningen, langs de Rijn, via München, Innsbruck en de Brenner Pas naar Venetië.

Als het jou lukt om je reis naar Istanbul af te ronden kom je in juli terug in een Nederland met een regering van onversneden rechtse -sommigen zeggen extreem rechtse - signatuur. Voor een sociaaldemocraat als jij moet dat een schrikbeeld zijn. Wat dat betreft kun je overwegen nog een eindje door te fietsen, tot het kabinet-Wilders is gevallen. Weet je nog dat we eind februari samen bij een lezing van de stoere Groningse Dorien Cramer waren? Zij fietste van Singapore naar Nederland en was anderhalf jaar onderweg. Zo lang houdt dat nieuwe kabinet het vast niet vol. Ik zeg: overweeg Singapore!

Henk en ik passeerden vanochtend bij Bourtange de grens tussen Duitsland en Nederland. Het kabinet van Wilders en zijn trawanten is nog niet eens geïnstalleerd. Maar aan de bijgevoegde foto kun je zien dat je hier al gewoon weer 130 mag rijden op de snelweg.

Ik wens je veel sterkte, en vooral wijsheid!


  • 26 Mei 2024 - 20:16

    Elze:

    [e-1f602]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 54564

Voorgaande reizen:

23 Mei 2024 - 15 Juli 2024

Oude mannen op de fiets: cycling apart together

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: