Onderdak - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Onderdak - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Onderdak

Blijf op de hoogte en volg Luuk

24 Juli 2013 | Spanje, Astorga

Waar slaap ik vannacht? Dat is de vraag die een pelgrim zich iedere dag stelt.

Wie een tent en een slaapzak bij zich heeft kan uit de meeste opties kiezen. Met alleen een lakenzak in de bagage blijven er ook genoeg mogelijkheden, want albergues zijn er meer dan campings. Elk dorp aan de route heeft wel een of meer albergues - een eenvoudig pelgrimsonderkomen. Met wifi, maar zonder veel privacy: je slaapt op een zaal en deelt toilet, douche en eetgelegenheid met tientallen anderen.

Ik ben een luxepelgrim, die slaapt in pensions of hotels, op een overnachting in een albergue en twee dagen kamperen na. Vandaag had ik een probleem: het eerste hotel dat mijn reisgids aanbeval voor het stadje Astora bleek te zijn afgebroken. Het tweede was dicht. Het eerste pension was een gribus, boven een obscuur barretje met lawaaiige muziek. En het tweede kom ik niet vinden.

Dilemma. Toch nog eens een albergue? Per slot heb ik een lakenzak mee. Of een ander hotel, niet vermeld in de reisgids, die zich beperkt tot het eenvoudige soort?

Na lang rondrijden en wikken en wegen parkeerde ik mijn fiets bij een albergue. Beetje integreren, al dat gefiets is al zo'n solitaire bezigheid. En deze albergue zag er mooi uit, van buiten: een fraai historisch pand.

Bij de receptie stond een rij die ik op zeker een half uur wachten schatte. Een stuk of tien verhitte en drijfnat bezwete wandelaars waren mij voor. Achter me sloot de volgende meteen aan. Zou er genoeg plek zijn in de herberg?

Ik besloot het antwoord niet af te wachten. En nu slaap ik in hotel Via de la Plata. Ook in een prachtig historisch pand. Zonder wachtrij en met marmer op de vloer van de luxe badkamer. En uiteraard een grote flatscreen tv en airco. Voor 65 euro, inclusief ontbijt.

Uit solidariteit heb ik de airco meteen uitgedaan.

(Km 2701)


  • 25 Juli 2013 - 08:02

    Judith:

    Gelijk heb je! (Was er nergens een plekje in een stal?, dat schijnt wel eens te lukken) Ik hoop dat je de euro's in een goede nacht hebt kunnen omzetten. Volgens waar ben jij nu zit je intussen in Brazilië:)

  • 25 Juli 2013 - 09:24

    Niels:

    Ha Luuk,
    Mooi te lezen dat je al zo ver bent! Heel veel succes!

  • 28 Juli 2013 - 19:01

    Obe Westra:

    Hoi Luuk,
    Via je vader vernam ik van je licht-gemechaniseerde pelgrimage. Ik heb je verrichtingen steeds met belangstelling gevolgd.Er waren hoogtepunten en dieptepunten, zo las ik. Het kon niet missen dat je ook de man met de hamer tegen kwam. Maar ja, wat wil je, 2800 km in hitte en regen. Ik bewonder zoveel fysiek en mentaal uithoudingsvermogen en feliciteer je er van harte mee! Doe de groeten aan die ouwe Jacobus daar.
    Echte pelgrims moesten vroeger ook nog weer terug. Hoe doe jij dat? Hoe dan ook, sterkte.
    Kom behouden terug!
    Hartelijke groet,
    Obe Westra
    Zwolle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Astorga

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 48109

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: