Het nieuws - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Het nieuws - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Het nieuws

Blijf op de hoogte en volg Luuk

25 Juli 2013 | Spanje, Trabadelo

Ik ben een krantenjunk. Ik ben opgegroeid in een gezin met de NRC, het Nieuwsblad van het Noorden en - een paar jaar, vooral om Jan Blokker - de Volkskrant. Sinds ik zelfstandig woon lees ik de Volkskrant - altijd - NRC en NRC Next en eerst het Nieuwsblad en nu het Dagblad van het Noorden. Ik ben een ernstig geval, met drie abonnementen.

Ik ben een vakantiegek. Ik houd van fietsvakanties, Frankrijk en Kreta, en van de waddeneilanden. Vakantiedagen zijn leuker dan gewone dagen, want op vakantiedagen heb je meer tijd om kranten te lezen. Niet alleen de voorpagina, de koppen en de sport, maar alles. Alle lettertjes en alle plaatjes. In de vakantie vreet ik ze allemaal op, al vanaf mijn schooltijd. Vakantie in Luxemburg, Duitsland of Frankrijk, op Schiermonnikoog of Kreta: ik heb nooit een kiosk overgeslagen, tot ik de Volkskrant van de dag ervoor had gevonden. En als de Volkskrant er niet was het Algemeen Dagblad of desnoods - een krantenjunk gaat ver om zijn behoefte aan nieuws te bevredigen - de Telegraaf.

Dit jaar is het anders, opeens. Al voor aanvang van mijn reis naar Santiago de Compostela heb ik twee van mijn kranten opgezegd. Ik heb alleen het Dagblad van het Noorden aangehouden, voor het nieuws uit de buurt. En ik heb me aangemeld voor de Correspondent, de nieuwe internetkrant van Rob Wijnberg. Als lid, niet als abonnee. Als lid mag ik meepraten over de inhoud van de krant, en ik mag zeggen welke journalist de Correspondent moet aantrekken.

Vandaag in mijn email een vragenlijst hierover. Ik zal hem zo eens invullen, in de avondzon, bij een koud biertje in Noordwest Spanje.

Vandaag geen papieren krant. Alweer niet. Niet naar omgekeken, al dertig dagen niet. Zelfs niet nu er bij Santiago de Compostela een trein is verongelukt. Gisterenavond las ik de eerste berichten erover. Vanochtend om half zeven keek ik op mijn iPhone naar beelden van de Spaanse tv. Als ik dit stukje heb opgeslagen zal ik eens kijken wat de laatste ontwikkelingen in Santiago zijn.

Nog een kleine 200 km, dan kan ik het met eigen ogen vaststellen. Overmorgen.

Het was trouwens een prachtige fietsdag, door een schitterend berggebied. Fluitend de hoogste col van deze reis op, en daarna een huiveringwekkende afdaling en sprookjesachtige dorpjes.

(Km 2790)

  • 25 Juli 2013 - 20:56

    Marjanne:

    Ha Luuk,

    Dat zal raar aankomen zijn in een plaats waar zo'n vreselijk ongeluk heeft plaatsgevonden. Feestelijkheden afgelast, lazen we hier. Benieuwd wat je ervan mee gaat krijgen.

    Succes de laatste dagen!

    Liefs, Marjanne en Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Trabadelo

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 473
Totaal aantal bezoekers 47877

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: