Ze bestaan echt! - Reisverslag uit Anthien, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Ze bestaan echt! - Reisverslag uit Anthien, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Ze bestaan echt!

Blijf op de hoogte en volg Luuk

06 Juli 2013 | Frankrijk, Anthien

Vanochtend tegen elf uur gebeurde eindelijk waar ik al tien dagen op wachtte: pelgrim gespot. Vlak voor Ligny, Yonne. Moeder en dochter op weg naar Santiago. Moeder (Bernardina) was vorig jaar ernstig ziek geweest, werd dit jaar 50 en dacht: nu moet het er maar eens van komen. Dochter (Anna) wilde wel mee.

Ze zijn drie weken onderweg en willen de derde week van augustus in Santiago zijn. Ze zeiden: misschien kom je Wil ook nog tegen. Die rijdt vlak voor ons.

Even verderop reed ik Wil achterop. Wil reed ook alleen. Heel hard naar beneden, wat langzamer bergop. Geen wonder, zei hij, met een blik op mij en mijn fiets: ik draag 200 kilo omhoog.

Dat leek mij overdreven. Mijn fiets, plus bagage plus berijder komen op 105 kilo. Iets meer, met volle bidons.

Niet dat dat er iets toe doet natuurlijk. Maar misschien ook juist wel. Mannen willen altijd als eerste boven komen. Na Wil kwam ik nog vier fietsers tegen: een jong stel op weg naar Lourdes, en Fred en Tanny, twee zestigers die net als ik op weg zijn naar Santiago.

Een paar uur later was ik in Vezelay, een prachtige historische pelgrimsstad. In Vezelay struikel je dan ook over de pelgrims. Ik heb er mijn tweede credencial gehaald, in een winkeltje naast de basiliek. De eerste heb ik trouwens van Wim gekregen, in Zwolle.

Heel bevredigend allemaal. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de monsterlijke vis die ik vandaag zag in het schitterende stuk Canal du Nivernais, tussen Auxerre en Chatel Censoir. Wel een meter lang en een boomstam dik.

(Km 1051)


  • 07 Juli 2013 - 00:46

    Emile:

    Tuurlijk doet dat ertoe! Hupsakee, harken op dat buitenblad en afschudden die pelgrims!

  • 07 Juli 2013 - 08:12

    Je Vader:

    zo'n vis dreef hier laatst ook in de Vaart: buik omhoog, dacht-ik.

  • 07 Juli 2013 - 15:05

    Beitske:

    Mannen en maten... :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Anthien

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 47950

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: