Surplace in de ochtend in Vrsovice - Reisverslag uit Sedlčany, Tsjechische Republiek van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Surplace in de ochtend in Vrsovice - Reisverslag uit Sedlčany, Tsjechische Republiek van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Surplace in de ochtend in Vrsovice

Door: Luuk

Blijf op de hoogte en volg Luuk

07 Augustus 2023 | Tsjechische Republiek, Sedlčany

Dag 18, 7 augustus

Het regent buiten. Niet licht of gematigd, maar zwaar, zegt Weeronline, en we hebben dat zelf ook vastgesteld. We wachten tot het licht gaat regenen. Dat is om half elf, dan gaan we fietsen. Tot die tijd maken we een surplace in de eetkamer van ons onderkomen in Vrsovice.

Henk leest de krant, op zijn iPad. Die hangt aan de lader. Daardoor is Henk gebonden aan de stoel naast het stopcontact.

Sjon eet nog een bakje cornflakes. Hij multitaskt: gelijktijdig leest ook hij een krant op zijn iPad.

Ik kijk naar de viskom die in de kleine ruimte staat. Eigenlijk is het geen kom, maar een glazen bak. De bak is 50 centimeter lang, 40 hoog en 30 diep. Hij is voor de helft gevuld met water. En met stenen, een metalen rekje, een plant en drie vissen. De drie vissen leven samen in 30 liter.

De grootste vis is een goudvis. Het is een fors uitgevallen goudvis. Hij (of misschien is het een meisje) meet 20 centimeter en is een centimeter of acht hoog. Zwemmen kan hij helaas alleen in de lengterichting.

De tweede vis kruipt over de bodem, die met grote kiezels is belegd. Dit licht oranje diertje heeft vier zwemvliesachtige pootjes. Ook twintig centimeter lang, maar langwerpiger van vorm.

De derde vis woont onder de grootste steen, naast de plant. Hij is zwart, en voorzien van vier pootjes, een grote bek, een lange staart en een paar vinnen. Ik zou hem niet graag in m’n badkuip aantreffen, deze struikrover.

Zo te zien houden ze het met elkaar uit in hun vissenbak.

Wij ook, in onze kleine eetruimte. Een uurtje nog, dan gaat het licht en zachtjes regenen en gaan we fietsen.

• 07 Augustus 2023 - 16:43

Wim Zijlstra:

Ik heb gisteren bij Sjon gelezen. Het was nat. Het woord Wenen viel. En er was een bandwissel bij Henk.

Nu jouw verhaal. Van die drie in het water. 30 liter. Goud erbij.

Gisteren zagen we de held Mathieu van der Poel. Het regende in Glasgow. Hij werd wereldkampioen.

Je weet het nooit.

• 07 Augustus 2023 - 23:15