Zinsbegoocheling - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Zinsbegoocheling - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Zinsbegoocheling

Blijf op de hoogte en volg Luuk

18 Juli 2013 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Wat zou een pelgrim in 1000 of 1900 hebben gedacht bij de nadering van de Pyreneeën? Als je uit het vlakke Nederland komt heb je onderweg alleen heuvels gezien en dan is het alsof er opeens een reusachtig, donker monster opdoemt. Groot en dreigend; onwerkelijk, als een zinsbegoocheling.

Nu weten we precies wat ons te wachten staat, dankzij kaarten, foto's, schema's met hoogtecijfers, nauwkeurige weersvoorspellingen en natuurlijk Google Streetview. En dan nog zien die bergen er onheilspellend uit. Hoe moet dat geweest in de tijd dat er nog geen internet, foto's of boeken waren?

Alle tijd om daar over na te denken vanmiddag, zwetend op een van de klimmetjes op weg naar Oloron. En ook om me te verwonderen over een ontmoeting eerder op de dag.

Bij de boulangerie in het plaatsje Morlaas hoorde ik m'n naam roepen. Het bleken Fred en Tanja te zijn, twee fietsende zestigers die ik op 6 juli was tegengekomen in de buurt van Vezelay. Ze vertelden dat ze de afgelopen week maar een andere pelgrim hadden ontmoet. En die kwam net als ik uit Sauwerd. Per ligfiets. Hij reed 200 kilometer per dag.

Hoe is het mogelijk, zei ik. En: die ken ik vast, want Sauwerd telt nog geen 1500 inwoners. Al kon ik me geen voorstelling maken van een dorpsgenoot die 200 km per dag fietst.

Maar Fred en Tanja toonden als bewijs een foto van een lachende onbekende, met de namen Sauwerd en JG Dekkinga op z'n ligfiets geschreven.

Sauwerders onder de lezers: bestaat die werkelijk, of had ik een echte zinsbegoocheling?

(Km 2056)

  • 18 Juli 2013 - 23:10

    Ruud:

    Moi pilgrim,

    Die fietser, als hij tenminste onder weg was op een ligfiets, is onze (schuin)overbuurman.
    Ik hoorde gisteren toevallig net dat hij ook die kant op was.
    Lekker klimmen morgen.

  • 18 Juli 2013 - 23:43

    Lenie:

    Destijds, vroeger ooit, toen er nog geen internet was, reed ook ik richting de Pyreneeën. Wel ooit eens een bergen beklommen maar nog nooit van dit soort kaliber. Na Lourdes en Pau noemen deze op (volgens mijn herinneringen).
    Het is inderdaad onvoorstelbaar, die aanblik. Mijn eerste beklimming de Col du Tourmalet, vergeet ik dan ook nooit meer. Na een hele lange tijd klimmen keek omhoog en zag heeeeeeel in de verre hoogte wat leven......daar moesten we dus naar toe, daar was de finish. Onvoorstelbaar.
    En de bergen zijn daar veel steiler, onherbergzamer dan de Alpen.
    Maar het is mooi hoor!!
    Beleef het intens, veel plezier!

  • 19 Juli 2013 - 16:39

    Wim Zijlstra:

    Je maakt er een mooie geschiedenis van. Houen zo. We leven mee, hallucinerend of niet...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 391
Totaal aantal bezoekers 47512

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: