Au revoir ooievaar! - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Au revoir ooievaar! - Reisverslag uit Cluis, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Au revoir ooievaar!

Blijf op de hoogte en volg Luuk

08 Juli 2013 | Frankrijk, Cluis

Lacigognedelahaye. De Haagse ooievaar. Dat is de naam van de chambres de hotes waar ik deze twaalfde reisdag heb aangelegd, in het plaatsje Cluis. Zet er www voor en com achter en je komt op de website van Dirk en Tanja, de twee Hagenezen die dit etablissement sinds 2002 drijven. En dan zie je een prachtig filmpje, met op de achtergrond het geluid van een fraaie chanson en op de voorgrond de 2CV uit 1981, waar Dirk en Tanja nog steeds in rondrijden.

Dirk praat met de snelheid van een mitrailleur. In vergelijking met hem is Bart Chabot een slak in slow motion. Tanja brengt af en toe een beetje rust in het gesprek. Ze kookt heerlijk. Veel van hun klanten zijn pelgrims: huilende Duitsers met bloedende voeten, fanatiek fietsende Nederlanders, een man met een ezel die de tuin leeg at (de ezel), bekende Nederlanders, terminale kankerpatiënten op weg naar Lourdes; een bonte stoet trekt voorbij.

Ze hadden er geen idee van, toen ze hier begonnen, elf jaar geleden. Nu zijn de pelgrims hun grootste klantengroep.

Het is hier geweldig. Overal ooievaars. Zelfs op het etiket van de witte wijn: een heerlijke Sylvaner uit de Elzas.

Wie ooit een pelgrimstocht overweegt: noteer dit adres!

(Km 1285)

• 09 Juli 2013 - 18:18

Bart, Dorothé, Rozemarijn En Jeroen:

Hoi Luuk,
    Eindhoven heeft zich inmiddels verplaats naar het Zuiden. We kijken uit naar je komst op donderdag bij Hans. Hij heeft een slaapplekje naast ons voor je gereserveerd. Gaan we lekker loom lunchen bij hotel du Pont enzo... Nog even doortrappen dus.