Langs oude wegen (nachtelijk tussendoorverslag) - Reisverslag uit Sancoins, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu Langs oude wegen (nachtelijk tussendoorverslag) - Reisverslag uit Sancoins, Frankrijk van Luuk Hajema - WaarBenJij.nu

Langs oude wegen (nachtelijk tussendoorverslag)

Blijf op de hoogte en volg Luuk

08 Juli 2013 | Frankrijk, Sancoins

Langs oude wegen, heet het routeboek dat ik gebruik op mijn reis naar Santiago de Compostela. De route voert door het landelijke gebied, doet wel de oude steden aan, maar mijdt de nieuwe doorgaande wegen. Veel oude dorpen dus, en slingerende weggetjes. Frankrijk op zijn mooist.

Tot nu toe bevind ik me op min of meer bekend gebied. In de jaren zeventig en tachtig heb ik ook veel in Frankrijk gefietst. Veel herkenning dus: Deja vu. Dat is in dit geval louter positief bedoeld. Er is een groot verschil met de laatste keer dat ik hier fietste, in 1986. Anno 2012 zijn in bijna alle dorpen de winkels en cafés verdwenen. In 1986 had elk dorp van enige omvang nog een winkel en of café.
Nu zie je alleen in de centrumdorpen en de steden nog een bakker of slagerij. Over tien of twintig jaar zullen die ook zijn vervangen door de hypermarches en supermarches, die een gebied van tientallen vierkante kilometers voorzien vanuit onooglijke, door grote asfaltvlaktes omringde gekoelde welvaartswarenhuizen aan de randen van de stad. Dan loopt er nergens meer een meneer met een stokbrood over straat en doet iedereen boodschappen per auto.

Of zouden er dan nieuwe, kleinschalige bedrijfjes zijn ontstaan?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Sancoins

Luuk

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 47477

Voorgaande reizen:

22 Juli 2023 - 14 Augustus 2023

Naar Praag en Wenen

31 Mei 2022 - 20 Juli 2022

Van Groningen naar Santiago en Finisterre

10 Juli 2021 - 21 Juli 2021

Unterwegs

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Van Sauwerd naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: